کد مطلب:77672 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

خطبه 188-در ذکر فضائل خویش











و من خطبه له علیه السلام

یعنی از خطبه ی امیرالمومنین علیه السلام است.

«و لقد علم المستحفظون من اصحاب محمد، صلی الله علیه و آله، انی لم ارد علی الله و لا علی رسوله ساعه قط. و لقد واسیته بنفسی فی المواطن التی تنكص فیها الابطال و تتاخر فیها الاقدام، نجده اكرمنی الله بها. و لقد قبض رسول الله، صلی الله علیه و آله و ان راسه لعلی صدری و قد سالت نفسه فی كفی، فامررتها علی وجهی.»

یعنی و به تحقیق كه دانستند كسانی كه طلب حفظ كرده شده بودند دین و كتاب را از اصحاب پیغمبر، صلی الله علیه و آله، كه خلص مومنان باشند كه به تحقیق كه من رد نكردم بر خدا و نه بر رسول خدا در اوامر و نواهی در ساعتی هرگز و به تحقیق كه پیش داشتم رسول خدا را بر نفس خودم و نفس خودم را فدای او كردم در جاهای بسیاری كه بازمی گردیدند از آن پهلوانان، و واپس می رفت پاها از روی شجاعت و جوانمردی خودم، گرامی داشت مرا خدای تعالی به سبب آن شجاعت. و تفصیل آن مواضع در كتب تواریخ مذكور است. و به تحقیق كه قبض روح رسول خدا، صلی الله علیه و آله شد و حال آنكه سر او بر سینه ی من بود و هر آینه سیلان كرد و روان شد خون دهن او در كف دست من در وقت رحلت او، پس كشیدم آن دست خونین را بر صورت خودم از جهت خیر و بركت.

«و لقد ولیت غسله، صلی الله علیه و آله و الملائكه اعوانی، فضجت الدار و الافنیه، ملا یهبط و ملا یعرج و ما فارقت سمعی هینمه منهم، یصلون علیه، حتی واریناه فی ضریحه. فمن ذا احق به منی حیا و میتا؟»

یعنی و به تحقیق كه من متوجه شدم غسل دادن او را، صلی الله علیه و آله، و ملائكه یاریگران من

[صفحه 831]

بودند پس صدا به گریه بلند كردند اهل خانه و اطرافش، از جن و انس و ملائكه، گروهی از ملائكه به زیر می آمدند و گروهی دیگر بالا می رفتند و جدا نمی شد گوش مرا آواز همهمه ی ایشان. نماز می گزاردند بر رسول خدا صلی الله علیه و آله، تا اینكه پنهان كردیم بدن شریفش را در قبر او، پس كیست سزاوارتر از من نسبت به او در حال حیات و ممات او.

«فانفذوا علی بصائركم و لتصدق نیاتكم فی جهاد عدوكم. فو الذی لا اله الا هو، انی لعلی جاده الحق و انهم لعلی مزله الباطل، اقول ما تسمعون و استغفر الله لی و لكم.»

یعنی پس فرورونده و سریع باشید در جهاد در حالتی كه با بصیرت و بینائی در امر دین باشید و هر آینه باید راست باشد نیتهای شما در جهاد دشمن شما، یعنی منافق مباشید. پس سوگند به آن كسی كه نیست خدائی مگر او به تحقیق كه من بر وسط راه حقم و به تحقیق كه آن جماعت دشمنان هر آینه بر جای لغزیدن باطلند. می گویم چیزی را كه شما می شنوید و طلب مغفرت می كنم از خدا از برای من و از برای شما.

[صفحه 832]


صفحه 831، 832.